Is je huidige ICT-provider te duur?

Waar je op moet letten als je prijs en prestatie vergelijkt

“Ik vind mijn ICT-provider te duur!” is een veelgehoorde klacht van organisaties die niet tevreden zijn met hun ICT-provider of -Partner, maar deze klacht gaat vrijwel altijd samen met één of meer van andere klachten, zoals veel storingen, slechte support, of traagheid (zie ook: Niet tevreden met je huidige ICT-Partner?).

Hoe komen de prijzen tot stand?

De prijzen komen tot stand via een uiteenlopende factoren. Zo kan het zijn dat hardware goedkoper wordt, maar dat er tegelijkertijd een tekort aan ICT-personeel bestaat. Dat betekent dat de salarissen voor goed ICT-personeel hoger zullen uitvallen. Dat personeel is echter nodig om de kwaliteit en service op peil te houden.

Hoe weet je nu of een ICT-provider te duur is? Marktconforme prijzen hanteren betekent namelijk niet dat alle ICT-bedrijven dezelfde prijzen hebben. Axenia zet ProActief Systeembeheer in, omdat daarmee op de wat langere termijn kosten voor de klant lager zullen uitvallen. We kiezen daarmee voor lange termijn relaties. Andere ICT-aanbieders kunnen uitgaan van een ander verdienmodel waarbij de verdiensten juist in het oplossen van problemen zit, en minder in het voorkomen ervan.

Welke optie is beter voor mijn organisatie?

Organisaties die in hun bedrijfsprocessen sterk steunen op het functioneren van de ICT, kunnen zich niet permitteren om voor een optie te kiezen die vooral steunt op het achteraf oplossen. De goedkoopste optie zal dan altijd ProActief Systeembeheer zijn, maar ook is dat de beste optie voor de klanten van de organisatie.

Er is in de afgelopen tien jaar veel veranderd in de ICT. Met de toename van de mogelijkheden zijn uiteraard ook de mogelijke problemen verveelvoudigd. Het blijkt dat veel ondernemingen een andere richting op hadden gewild, dan waar hun oorspronkelijke ICT-provider in die tijd heeft gekozen.

Een passende ICT-partner

Loyaliteit is natuurlijk een prima kwaliteit, maar deze zal ook ergens beloond moeten worden. Als blijkt dat de wensen van uw organisatie niet meer overeenkomen met wat uw huidige ICT-leverancier kan bieden, dan heeft uw ICT-leverancier blijkbaar niet uw type organisatie voor ogen gehad bij het bepalen van zijn richting.

Werken met een ICT-partner die niet aansluit kan net zo verstorend zijn als eentje die zijn werk niet goed doet. Men beslist echter niet makkelijk om over te stappen, omdat het van tevoren te moeilijk en ingewikkeld lijkt. Het gaat tenslotte om ingewikkelde systemen die dagelijks nodig zijn en moeten blijven functioneren.

Toch hoeft overstappen helemaal geen ‘hel’ te zijn. Bij Axenia inventariseren we allereerst de complete ICT binnen uw organisatie. Daarna nemen volgens planning stapsgewijs de dienstverlening over. Met deze werkwijze wordt voorkomen dat er bedrijfsprocessen verstoord raken en we corrigeren tegelijk alle fouten, die we tijdens de omzetting tegengekomen.

Wilt u weten hoe dat er voor uw organisatie uit zou kunnen zien? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gesprek en ontdek of Axenia bij uw organisatie past. U kunt daarvoor gebruik maken van het contactformulier, of bellen naar +31 (0)33 48 00 755.

Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp